Jdi na obsah Jdi na menu
 


spánek

14. 4. 2009

Spánek

Obrázek SpánekPotřeba spánku není pochopitelně u všech dětí stejná. Existují však orientační hodnoty - ty Vám sdělíme.

Kromě toho Vám poradíme mnoho triků pro klidné noci.


Kolik spánku potřebuje mé dítě?

Potřeba spánku není pochopitelně u všech dětí stejná. Existují však orientační hodnoty: Doba spánku klesá z 16 - 18 hodin u novorozenců po několika týdnech na 14 - 16 hodin.

Kojenci však nespí v kuse: Fáze spánku a bdělosti se střídají během dne a ze začátku i během noci. A je naprosto jasné, že dítě, které spí hodně přes den, je v noci vzhůru.

Proto byste měli přes den udržovat bdělost dítěte tím, že se mu budete hodně věnovat - snad potom budete mít v noci víc klidu.

Kolik spánku potřebuje Vaše dítě?

Věk Tolik spánku potřebuje Vaše dítě
Novorozenec 16 až 20 hodin
3 týdny 16 až 18 hodin
6 týdnů 15 až 16 hodin za den
4 měsíce 9 až 12 hodin spánku a dvakrát krátký spánek (vždy po 2 - 3 hodinách)
6 měsíců 11 hodin a dvakrát krátký spánek (vždy po 2 - 3 hodinách)

Vnitřní hodiny dítěte

Obrázek Spánek dítěte

Každé dítě si po narození musí své vnitřní hodiny nejprve „nastavit“. Aby to mohlo udělat, musí umět rozlišovat mezi dnem a nocí. Toto učení probíhá většinou v prvních čtyřech až šesti měsících po narození. Postupem času se z častých krátkých fází spánků stane déle trvající spánek. Také doba, po kterou je Vaše dítě bdělé, se bude postupně prodlužovat. To umožní rodičům, aby si mohli sami odpočinout přibližně od půlnoci do šesti hodin ráno.

Dítě začne vnímat aktivní fáze rodičů přes den velice rychle a přestože si toho hned nevšimnete, začne jim přizpůsobovat své vnitřní hodiny. Ale samozřejmě má každé dítě své vlastní biologické hodiny a samo si určuje, kdy je čilé a kdy unavené. Řiďte se signály, které Vám Vaše dítě vysílá.

Neztrácejte trpělivost, pokud Vaše dítě nezačne hned spávat pravidelně. Neexistují žádné zázračné prostředky! Spánek Vašeho dítěte nemůžete řídit. Můžete však pomoci Vašemu dítěti najít pevný rytmus a rozvíjet tak od samotného začátku zdravé spánkové návyky.

Od kdy začne mé dítě spávat celou noc?

Všechny děti se musejí nejprve naučit rozlišovat mezi dnem a nocí.
K tomu dojde ve 3. až 6. měsíci života. Novorozenec kouskuje svou potřebu spánku.
Přes den i v noci spí stejně dlouho, stejně jako potřebuje přes den i v noci stejně pít. Proto je ze začátku krmení na vyžádání velice důležité a správné.

Ve 3 měsících dokáže dítě vydržet v noci déle bez jídla a spí déle bez přestávky než přes den.

V 6 měsících má dítě sice po tělesné stránce schopnost spát v noci bez jídla asi 11 hodin, mnoho dětí to ale vůbec nedělá.

Můžete však udělat mnohé, aby se Vaše dítě stalo "dobrým spáčem".

Povšimněte si: Nezoufejte, pokud všechny ostatní děti již údajně spávají celou noc. Takové tvrzení je velmi relativní. Neboť u kojenců se dá mluvit o spaní bez přestávky i tehdy, když například od nočního jídla spí do 5 nebo do 6 hodin ráno.

Tipy na dobrý spánek pro Vaše dítě

Tipy pro zdravý spánek

Zotavující spánek není na konci těhotenství vždy snadný, ale během prvního roku stráveného s Vaším dítětem se nedostatek spánku teprve pořádně projeví. To je normální! Děti potřebují v prvních měsících života jídlo i v noci a také se o něj odpovídajícím způsobem hlásí.

Přitom byste ale neměli v žádném případě zapomínat na své potřeby! Na zvládnutí každodenního stresu a také proto, abyste mohli se svým dítětem prožít aktivní a pestrý den, potřebujete dostatek síly.


Činnost přes den znamená klid v noci

Děti se přes den chtějí nějak zabavit. Chtějí jíst, dívat se a sahat, poslouchat, chtějí být nošeny a chtějí si hrát. Pokud nemá Vaše dítě chuť něco dělat, otáčí hlavu, zívá nebo si mne oči, dopřejte mu odpočinek. Nemusí to vždy znamenat hned spánek, často stačí pouze 10-20 minutové přestávky, během kterých se můžete například mazlit.

Mnohým dětem nad šest měsíců stačí během dne krátce spát vždy asi 90 minut dopoledne a odpoledne. Děti nad 1 rok se často spokojí s asi hodinovým spánkem přes poledne.


Nedělejte z noci den

Pokud se Vaše dítě hlásí v noci, chovejte se tiše. Zajistěte tlumené stíněné světlo a vyvarujte se hluku. Neberte dítě hned z postele, ale konejšivě na něj mluvte nebo mu tiše zazpívejte známou písničku. Vaše dítě potom bude moci lépe usnout.

Přibližně po šesti měsících vystačí děti i bez pravidelného nočního jídla. Pozorujte své dítě, když se v noci ozývá, jestli má skutečně hlad nebo jestli používá prso nebo láhev pouze jako pomocníka pro usnutí. V tomto případě byste měli kontrolovat, jestli dostalo Vaše dítě večer dostatečně syté jídlo. V opačném případě se pokuste posunout večeři časově „na později“.


Rutina a rituály

  • Aby bylo možné najít vhodný rytmus spánku, musí být ze všeho nejdříve docíleno zdravého denního rytmu. K tomu patří určitý řád ve stravování, který je přizpůsoben stáří Vašeho dítěte. V prvních měsících můžete již určit pravidelné večerní jídlo. Tím pomáháte svému dítěti rozvíjet rytmus den-noc.
  • Rituály před usnutím ulehčí Vašemu dítěti připravit se na spánek. Pevně stanovený čas a stále stejný večerní program jsou nejlepšími pomocníky pro usnutí.
  • Velký shon, řádění a podobné aktivity přesuňte nejlépe na brzké odpoledne.
  • Večer můžete strávit s obrázkovými knížkami, hraním s prsty nebo mazlením na pohovce. Potom se jde už jenom do koupelny vyčistit si zuby a do postele.
  • Zůstaňte několik minut na posteli, zpívejte písničky nebo povykládejte pohádku na dobrou noc a nezapomeňte na pusu na dobrou noc.
  • Určete Vašemu dítěti stálé místo na spaní. Dětští lékaři doporučují od narození samostatnou postel v blízkosti postele rodičů. Pokud se dítě v noci vzbudí, zjistí, že je mu jeho postel a okolí známé a může bez pomoci rodičů opět znovu usnout.